Az intézmény egy Sopron melletti tájvédelmi körzetben lévő erdőben, a Brennbergi-völgyben, turisztikai és idegenforgalmi szempontból kiemelt övezetben helyezkedik el. Ez a csodálatos erdei környezet, az erdő, a patak, a tágas és szabad tér az itt élő gyermekeknek és az itt dolgozó felnőtteknek kiegyensúlyozottságot, lelki harmóniát és nyugalmat áraszt.
Rövid intézménytörténet:
Iskolánk névadója, alapítója Doborjáni Ferenc 1904. augusztus 20-án született Doborjánban, az akkori Osztrák-Magyar Monarchia területén. A soproni Evangélikus Tanítóképző elvégzése után Bánfalvára, majd Pécsre került,mint tanító. Már pedagógiai pályája kezdetén találkozott sérült gyermekekkel. Az elesettek ügyének elkötelezettje lett. Visszatérve Sopronba, elérkezettnek látta az időt, hogy megtegye az első lépéseket városunk értelmileg enyhe fokban sérült gyermekeinek felkutatására. Így irányításával 1947-ben megindult a gyógypedagógiai oktatás, 1950-ben kinevezték a SoproniÁllami Gyógypedagógiai Nevelőintézet igazgatójává.
A névadó mellett nagy tiszteletben és becsben tartjuk Dr. Manninger Vilmost személyét is, akihez az intézmény régi épületének adományozása fűződik. A nagytiszteletű sebészprofesszor 1917-ben tüdőbeteg gyermekek és árvák nevelésére ajánlotta fel ezt az épületet Sopron Szabad Királyi Városnak.
Nevelésfilozófiánk:
Nevelési és oktatási elveinket alapvetően meghatározza intézményünk speciális jellege. Intézményünk egy olyan több célú, speciális közoktatási intézmény, melyet sajátos közegben, az egymásrautaltság, az egymást segítés elemei alakítják egészen egyedivé. A sérültségen, másságon való sajnálkozás elutasítása mellett, egymás és a tanítványok megközelítésének, megértésének humánus szempontjait kívánjuk előtérbe állítani. Olyan értékrendet szeretnénk megvalósítani, melynek csúcsán a gyakorlatban megvalósuló szeretet áll.
Óvoda - Általános Iskola - Fejlesztő Iskola - Pedagógiai Szakszolgálat:
A vegyes életkorú, sajátos nevelési igényű kisgyermekek számára differenciált, egyéni szükségletekhez igazodó segítségnyújtással, az iskolai életmódra való felkészítést óvodai keretek között biztosítjuk. - Nyolc évfolyamos általános iskolánkban, a tanulásban és értelmileg akadályozott tanulók nevelése-oktatása, egyéni, sajátos nevelési igényük figyelembevételével végezzük. A tehetséggondozás körében fakultációs lehetőségeink: néptánc, modern tánc,színjátszás, Orff-zene, kézművesség, sport. Rendezvények, ünnepi alkalmak, programok segítik gyermekeink, fiataljaink integrációját. - Fejlesztő Iskolánkban a súlyosan-halmozottan sérült gyermekek fejlődésbeli eltérésének és tevékenységbeli akadályozottságának pedagógiai megsegítése, személyiségük kibontakoztatása heti 20 órás időkeretben, Rehabilitációs Pedagógia Program alapján történik. - A beszédhibák logopédiai ellátását, a gyógytestnevelésre utaltak egészségügyi célú foglalkoztatását és a központi idegrendszeri sérültek konduktív-pedagógiai gondozását pedagógiai szakszolgálat keretében végezzük. - Kiegészítő Pedagógiai Szolgáltatásaink még habilitációs és rehabilitációs tevékenységek körében. Ezek:egyéni fejlesztés, Ayres-terápia, bazális stimuláció, snoozzelen- és bemer-terápia, gyógyúszás, gyógylovaglás.
Speciális Szakiskola:
Tanlóink számára az általános iskola befejeztével, speciális szakiskolai illetve a sérültebbek számára készségfejlesztő speciális szakiskolai képzést nyújtunk. Szakiskolánk 9-10. évfolyamán a pályaorientáció, a szakmai előkészítő- és szakmai alapozó ismeretek kapnak fő hangsúlyt. Szakképzésünk OKJ rendszerű szakképzés. Jelenleg 5 rész-szakképesítés nyújtunk dupla időtartamú képzésben. Ezek: faipari gépmunkás, szobafestő, gyorséttermi- és ételeladó, parkgondozó, szőnyegszövő. A gyakorlati képzés jól felszerelt belső műhelyeinkben történik, melynek célja az, hogy értelmes, hasznot hozó vagy értékteremtő tevékenysége közben sajátítsák el tanulóink a szükséges ismereteket. A tanulmányok független vizsgabizottság előtt zajló vizsgával záródnak. A sikeresen vizsgázók szakmunkás bizonyítványt kapnak.
Kollégium:
Az intézmény 50 férőhelyes kollégiumában elhelyezett tanulók a megye azon településeiről érkeznek hozzánk, melyekben a helyi önkormányzat nem tudja számukra biztosítani a megfelelő speciális, gyógypedagógiai vagy integrált oktatást. A gyermekek egy szűkebb rétege számára a család szociális helyzete miatt indokolt a kollégiumi elhelyezés.
A kollégium a szülői háttérrel rendelkező, - családjukhoz hetente, illetve iskolai szünetekben hazautazó - 6-24 éves korig sajátos nevelési igényű tanulók élettere a tanítási év során Pedagógiai tevékenysége kiegészíti a családi és iskolai nevelést. Együttműködése szoros az iskolával, de teljes nyitottsággal kíván kapcsolatban lenni az itt élő tanulók családjaival is.
Gyermekotthon:
A 40 férőhelyes gyermekotthonunk, a gyermekvédelmi gondoskodásban lévő kisgyermekeknek és fiataloknak nyújt családias környezetet. Gyermekeink a természetes családjuktól elszakítva élnek otthonunkban átmeneti, vagy tartós nevelésben. Az egy családból érkező, különleges nevelést igénylő óvodás,általános iskolás, szakiskolás korú gyermekek együtt élhetnek ép értelmű
testvéreikkel is. A kis közösségen belül az egyéni törődés, bánásmód, odafigyelés fontos helyet kap. Az otthontanulást követő órákat, a hétvégi pihenőnapokat és a szünidőket gazdag programokkal színesítjük.
Utógondozó Otthon:
Programunk mottója: „Életre születtünk, életre készülünk.” Célunk: a kikerülő fiataljainkat olyan gondolkodási stratégiák, szakmai tanácsok, személyes minták birtokába juttatni, amelyek segítségével jobban megtalálják helyüket a világban. A Manninger-ház tetőtere nyújt a fiatalok számára modern, fiatalos, színes otthont.