Jelenlegi hely

Számítógépező bölcsisek? - Megszületett az Imami online felmérésének eredménye!

A gyermekek olvasási, számítógép-használati és televíziózási szokásairól készített online kutatás eredményei és iránytű a minőségi gyermekkönyvek kiválasztásához.

Előbb vagy utóbb minden gyermekes család életében felmerülnek az olvasással, tévénézéssel, számítógépezéssel kapcsolatos kérdések: „Miből mennyit? Tiltsak? Ösztönözzek? Sugalmazzak?”

A gyermekek médiafogyasztási és olvasási szokásairól készített online kutatást egy kifejezetten családoknak szóló, helyi információkat közvetítő honlapcsoport. A felmérés igénye a honlapok szerkesztőiben merült fel, akik gyakorló szülőként maguk is válaszokat kerestek a fenti kérdésekre.

A közel 30 kérdésből álló online kérdőívet országszerte 2243 internet használó szülő – jórészt anyuka - töltötte ki 2528 gyermekről. A kutatás résztvevőinek több mint 80%-avárosban él és felső-, illetve középfokú végzettséggel rendelkezik. A kérdésekre fele – fele arányban válaszoltak fiúk és lányok szülei. Az online kérdőívet kitöltők gyermekeinek többsége még otthon nevelkedik, óvodás illetve alsó tagozatos általános iskolás.

Arra a kérdésre, hogy szoktak-e otthon olvasni/olvasott mesét hallgatni a gyerekek, a válaszolók 97%-a igennel felelt, ami jelzi, hogy a szülők - örömteli módon - tisztában vannak a mese, az olvasás fontosságával. A kérdőívet kitöltő, bölcsődés korú gyermeket nevelő családok 95%-ánál mesélnek otthon a picinek, míg az óvodást nevelő családok 99%-ánál.



A megkérdezettek gyermekei hétköznapokon átlagosan 40 percet olvasnak, háromnegyed órát számítógépeznek és egy órát tévéznek. Hétvégén körülbelül másfélszer ennyi időt töltenek ezekkel a tevékenységekkel, de a rangsor nem változik: legtöbb időt a tévézésre fordítják, ezt követi a számítógép, majd az olvasás.

A bölcsődések közül minden negyedik, az óvodások közül már minden második gyermek számítógépezik otthon, a bölcsődések háromnegyede, míg az ovisok 92%-a néz tévét.

Mennyiben alkalmazzák a jutalmazás, illetve a büntetés eszközeként a szülők a tévét, számítógépet, illetve a könyveket? A megkérdezettek több mint 70%-ánál fordul elő, hogy büntetésből eltiltja gyermekét a televíziózástól, vagy a számítógép használattól, míg az olvasás tiltásával, a felolvasás megvonásával mindössze a válaszadók 9%-a él. Az elismerést tekintve éppen fordított a helyzet: a gyermekek 27%-át jutalmazzák azzal, hogy tévét nézhet, 35%-uk érdemelheti ki a számítógépezést és a gyermekek háromnegyedénél előfordult már, hogy könyvet kapott jutalmul.

A felmérésben részt vevő szülők mindössze egynegyede ismer olyan folyóiratot vagy weboldalt, ami a segítségére lehetne a megfelelő gyermekkönyvek kiválasztásában, ugyanakkor a szülők 95%-a fogadna szívesen tippeket – többségükben pedagógustól és az internetről - annak érdekében, hogy a gyermeke számára öröm legyen az olvasás.

A válaszolók 87%-a aggasztónak tartja, ha egy gyermek szívesebben fog egeret vagy távkapcsolót a kezébe, mint könyvet. A megkérdezettek szerint a leggyakoribb okok, ami miatt a gyerekek egy része nem szeret olvasni: vonzóbb számukra a TV és a számítógép; nem olvasnak eleget a gyermek környezetében; a szülő nem foglalkozik azzal, hogy gyermeke olvasson; illetve nem neki való könyv kerül a gyermek elé. A megkérdezettek elenyésző hányada „okolja” a pedagógust, illetve a kötelező olvasmányokat az olvasás iránti érdektelenségért. Az olvasás megszerettetésében a megkérdezettek döntő többsége a család szerepét, a szülői mintát tartja meghatározónak.

A család felelőssége tehát óriási az olvasóvá nevelésben, de melyik szülő ne állt volna  tanácstalanul a gyermekkönyvek rengetegében? „Vajon melyik könyvvel lepjem meg? Mi az, ami igazán értékes? Mi való neki?”

Ez adta az ötletet egy olyan információs gyűjtemény elkészítéséhez, ami segítséget nyújt a színvonalas gyermekkönyvek kiválasztásához.  A "Mit adjak a kezébe?" című gyermekirodalmi iránytű a minőségi gyermek-és ifjúsági irodalmat képviselő könyvkiadók internetes elérhetőségét, a témával foglalkozó gyermekirodalmi folyóiratok rövid bemutatását, az „Év gyermekkönyve” címmel díjazott műveket éppúgy tartalmazza, mint a Magyar Olvasástársaság által elkészített gyermekirodalmi adatbázist.

A gyermekek olvasóvá neveléséhez támpontokat nyújtó gyermekirodalmi kalauzt a felmérés résztvevői után most bárki díjmentesen letöltheti az Imami weboldalakról >>

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

A humor és a nevetés nemcsak jól esik, de egészséges is!

Május első vasárnapja Anyák napja mellett a nevetés világnapja is. Egy szívből jövő nevetés jót tesz az egész testnek és léleknek. Nem csupán a stresszt csökkenti vagy az immunrendszert erősíti, hanem segít megelőzni a depressziót és javítja az önértékelést is.
Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Munkások vagy a munka ünnepe? Mióta ünnepeljük május 1-ét Magyarországon?

Itthon május elsejéről először 1890-ben emlékeztek meg, az első felvonulást a Városligetben tartották. De miért május 1-én ünneplünk?
Május első vasárnapja: a nevetés világnapja is

Május első vasárnapja: a nevetés világnapja is

Tudtad, hogy május első vasárnapja a nevetés világnapja is? És azt, hogy először 1998-ban Indiában egy úgynevezett nevető klubban tartották meg?
Anyai küldetések – te melyik film műfajába illessz be?

Anyai küldetések – te melyik film műfajába illessz be?

Egy kisgyermekes anya napja egy akciófilmbe illő kihívások sorozata: reggeltől estig pelenkacsaták, katasztrófaelhárító műveletek, békítő bírák testületi ülései és mentőexpedíciók sokasága a játszótéren. Sok sírással, bizonytalansággal, puszival és öleléssel.
Ugrás az oldal tetejére