Képzési alapelveink, feladatok
Ø Általános értelemben vett elvek:
-
Az egyén komplex személyiségfejlesztése.
-
Egyéni bánásmód alkalmazása.
-
Közösségi értékkialakítás.
-
Gyermekközpontú szemlélet.
-
A munka megbecsülése.
-
Tevékenykedtetésen alapuló nevelés.
-
Az iskola nyitottságának elve – a szegregáció enyhítése.
Ø Speciális elvek:
-
A tanulók sérülésből fakadó sajátosságainak tekintetbevétele.
-
A meglévő pozitívumokra támaszkodás.
-
Esélyegyenlőség.
-
A másság elfogadása.
-
Önállóságra nevelés – a sérültségtől függő mértékben.
Feladatok
Ø Az iskoláztatás teljes tartamában - a szükségleteknek megfelelően - egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs ellátást biztosítani.
Ø Megfelelő tanulásszervezési formákkal, módokkal lehetővé tenni, hogy a tanórákon, a tanórán kívüli tevékenységben érvényesüljön a differenciált, egyénre szabott fejlesztés.
Ø A követelmények teljesítéséhez legalább 2 éves időkeret biztosítása azok számára, akiknél az évfolyamra meghatározott követelmények teljesítése akadályozott.
Ø Olyan tanulási környezetet, tapasztalatszerzési lehetőséget biztosítani, amelyben a valóságról sokoldalú konkrét tapasztalatokat szerezhet, és a közvetlen vizsgálódásból kiindulva juthat el a tanuló az ismeretek képi, majd absztrakciós szintjéhez.
Ø Sokoldalú szemléltetéssel, cselekvéssel biztosítani az egyes tantárgyakhoz kapcsolódó készség és képességfejlesztést.
Ø A szülők és iskola között olyan kapcsolat megteremtése, ahol a nevelési feladatok megvalósításában partnerként vesz részt a szülő.
Ø A tanuló szükségletének, a szülők igényeinek megfelelően teljes ellátást biztosítani ügyelet, oktatás, étkeztetés, fejlesztő felkészítés napközi, tanulószobai ellátás, szakkörök tehetséggondozás tekintetében.
Ø A tanítás - tanulás folyamatában a mindennapi élethez, gyakorlathoz kapcsolódva megértetni, elsajátíttatni, környezetünk védelmével összefüggő teendőket.
Ø Feladatunk diákjainkat - lehetőségekhez mérten - bevonni, megtanítani iskolai életük szervezésére, kötelességeik felfogására jogaik gyakorlására.
Ø Feladat a szülők folyamatos tájékoztatása a tanulók iskolai tevékenységéről, fejlődéséről, eredményeiről, lehetőségeikről.
Ø Feladat a törvények és szabályozók szellemében a gyermekvédelmi tevékenység szervezése, működtetése, a szociális hátrányból eredő különbségek csökkentése.
Ø Feladatunk, hogy tanulóinkat a társadalmi integrációhoz hozzásegítsük, szűkebb és tágabb környezetünket az elfogadásra ösztönözzük, többek között ismeretek, információk nyújtásával, nyitottsággal, közös programok szervezésével.