Jelenlegi hely

Győr - Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium

Cím: 9022 Győr, Széchenyi tér 8. 
Telefonszám: 96/513-010 
E-mail: iroda@czuczor.osb.hu 
Honlap: www.czuczor.hu 

Kedves Szülők! Kedves Lányok és Fiúk! Kedves Diákok!

A Czuczor Gergely Bencés Gimnázium és Kollégium egyházi,katolikus, bencés szerzetesek fenntartásában működő gimnázium.

Mit jelentenek az előző mondatban kiemelt szavak?

1. Egyházi

Az iskola elkötelezett keresztény intézményként kíván működni. Ennek vannak külső formái is:

- az órarendbe iktatva hetente két hittanórán kell részt venni diákjainknak;

- nagyobb ünnepeken, beleértve a tanévnyitót és a tanévzárót, közös templomi istentiszteleten veszünk részt;

- a tanítási napok közé iktatva évente négy alkalommal (tanév eleje, Karácsony és Húsvét ünnepe előtt, valamint a tanév végén) lelkinapot szervezünk diákjainknak.

A hitre nevelésnek különleges helyet és értéket szánunk az iskolánkban. Az általános nevelés mellett, amely minden iskolának feladata, létezik még speciális értelemben a vallásos nevelésre való megbízatás, amely segít abban, hogy a fiatalok a hitben gyökeret verjenek. Tudjuk, hogy a hit nem emberi teljesítmény terméke, hanem Isten ajándéka; a hit elfogadása az egyes személyek szabad beleegyezését feltételezi. De azt is tudjuk, hogy "a hit hallásból ered", s ezért mindent megteszünk, hogy a hozzánk kerülő fiatalok a Szentíráson keresztül megismerkedjenek a hit elemeivel, hogy felébresszük bennük az igényt Isten keresésére és arra, hogy vágyakozzanak utána. Állandó "igehirdetésünkkel" Istenre irányuló kérdéseikre válaszolunk, személyes beszélgetéseinkkel ösztönözzük, kísérjük és támogatjuk törekvéseiket, és segítséget nyújtunk nekik, hogy meggyökerezzenek a személyesen elfogadott hitben.

Az emberi szabadságot, a belső döntést tiszteletben tartjuk, de az ide járó diákoktól és szüleiktől szintén elvárjuk, hogy pozitív hozzáállással viszonyuljanak intézményünk egyházias jellegéhez.

2. Katolikus

Hagyományainkban, felfogásunkban a Katolikus Egyház iránymutatásait tekintjük mérvadónak, különösen azokat, amelyek a neveléssel kapcsolatosak. A Katolikus Egyház szervezetébe illeszkedünk: az iskolát fenntartó győri Szent Mór Bencés Perjelség a Magyar Bencés Kongregációhoz tartozva a Magyar Katolikus Egyház része. A perjelség jelenlegi létszáma 11 fő, közülük 8 bencés atya vesz részt közvetlenül az iskolai, kollégiumi munkában.

Hitoktatásunkat az illetékes megyéspüspök felügyeli.

Ez nem jelenti azt, hogy elutasítanánk a nem-katolikus jelentkezőket, sőt a bizalom jelének tekintjük, ha református, evangélikus, vagy másvallású tanulók kérik felvételüket intézményünkbe. Számukra igyekszünk lehetővé tenni, hogy saját egyházuk előírásai szerint gyakorolják vallásukat. Az idei tanévtől református hittanon is részt lehet venni a kötelező hitoktatás keretein belül.

3. Bencés

Az előzőeket Szent Benedeknek (480-547), a nyugati szerzetesség atyjának szellemiségében akarjuk megvalósítani. Néhány idézet tőle, amely segít megvilágítani a bencés („benedeki”) nevelési elveket, az apátnak, a közösség vezetőjének („a nevelőnek, pedagógusnak”) a következő szempontokat kell figyelembe vennie a rábízottakkal kapcsolatban:

- „Mindenkihez sajátos jelleme és értelmessége szerint alkalmazkodjék”.

- „Legyen tiszta életű, józan, könyörületes, és elítélés ellenében adjon mindig elsőbbséget az irgalomnak, hogy majd maga is irgalmat nyerjen.”

- „…kerülje a túlzást, hogy míg túlságosan meg akarja tisztítani a rozsdától, el ne törje az edényt”.

- „Arra törekedjék, hogy inkább szeressék, mintsem féljenek tőle. Ne legyen nyugtalankodó és aggályoskodó, ne legyen túlzó vagy makacs, ne legyen féltékenykedő és szerfölött gyanakvó, mert így sohasem lesz nyugta”.

- „…mindent olyan fokban igazítson el, hogy legyen, ami után az erősek vágyódhatnak, de a gyengék se ijedjenek vissza”.

Az utolsó idézet talán egyik legszebb megfogalmazása az egyénre szabott nevelésnek, amelyet lehetőségeinkhez mérten szeretnénk megvalósítani: tehetséggondozást és felzárkóztatást egyaránt.

Reméljük, hogy diákjaink életében a négy ill. hat év alatt megtapasztalt közösség olyan kapcsolatokat teremt, amelyek élethossziglan elkísérhetnek és meghatározhatnak egy életet, és embereket maradandóan egymáshoz köthetnek. Szeretnénk, ha nevelésünk lehetővé tenné, hogy diákjaink egymással megosztva életüket megtapasztalják az emberi élet és az emberi szeretet gazdagságát. Szeretnénk, ha nevelésünk lehetővé tenné, megtanulják a másik iránti nyitottságot, a szolgálatkészséget és az azonosulást fennálló intézményekkel és közösségekkel.

4. Gimnázium

Végül, de nem utolsó sorban, iskolánk olyan korszerű szaktárgyi tudást kíván közvetíteni, amely megfelel a magyar gimnáziumokra vonatkozó törvényi előírásoknak és követelményeknek. Fő feladatunk az érettségire és a továbbtanulásra való felkészítés. Két képzési irányunk: hat évfolyamos és négy évfolyamos.

Nagy hangsúlyt helyezünk az idegen nyelvek oktatására. Idegen nyelveket 10-15 fős csoportokban oktatunk heti 4 órában. A hat évfolyamos képzés első két évében egy nyelvet (angol vagy német) tanítunk, a kilencedik évfolyamtól kezdve két idegen nyelv tanulása kötelező: az angol mellé németet, olaszt, vagy franciát lehet választani; az eddig németet tanulóknak pedig angol a második nyelvük. A négy évfolyamos képzésben az angol mellé német, olasz, vagy francia nyelvet lehet választani.

A 10. évfolyam végén négy választható tanulmányi irányt (fakultáció) ajánlunk föl, amelyek közül az egyiket kötelező felvenni: magyar-történelem; matematika-fizika; matematika-informatika; biológia-kémia. A választott két tárgyat a 11-12. évfolyamon magasabb óraszámban tanulják, ami alkalmas az emelt szintű érettségi vizsgára való felkészülésre.

Idegen nyelveknél a meglévő heti 4 órás keretben a 11. évfolyamtól "intenzív" csoportokat alakítunk ki az érdeklődő, tehetségesebb diákok számára, akik korábbi eredményeik alapján erre alkalmasnak mutatkoznak.

Tanórán kívül lehetőségek

A tanórák szerves kiegészítését szolgálják a különböző sporttevékenységek, a közösségalakító, a természet-megismerést is szolgáló túrák, a (tanulmányi) kirándulások, a múzeum- és színházlátogatások, a hangversenyek, az előadások, a filmbemutatások, a zenetanulási lehetőség, az énekkar és egyéb tevékenységek. Ezeknek a lehetőségek és adottságok szerinti beépítése a "képzésbe" jelentős gazdagodást jelenthet.

Pinnyéd városrészben található iskolánk sporttelepe (Luif Otmár Sporttelep), ahol a csónakházban túrakenuinkat tároljuk, valamint egy füves kispályás focira alkalmas pálya, és egy 500 négyzetméteres többféle labdajátékra alkalmas bitumenes pálya. A sporttelepen lehetőség van emellett bográcsozásra, így kiválóan alkalmas délutáni közös osztályprogramokra is. Ezek az alkalmak nagyon népszerűek, főleg a tanév elején és a tanév vége felé.

Hagyományosak a nyári vízitúrák és kerékpártúrák, ezekről honlapunkon is láthatnak beszámolókat, képeket.

Testvériskolai kapcsolataink

1.) Bad Driburg (Németország, NRW): 1995 óta a nyári szünet kezdetén kb. 30 diáknak van lehetősége egy 8-10 napos programra az iskolában, elhelyezés családoknál. A német diákok szeptemberben szokták viszonozni a látogatást, ők is családoknál vannak elhelyezve.

2.) Whitgift School (London, Croydon, GB): félévente egy diáknak van lehetősége 3 hónapot eltölteni ebben a londoni elitiskolában. A diákok kiválasztása pályázat útján történik.

3.) Woodside Priory School (USA, CA): Az elmúlt és az idei tanévben is egy diák tölthet egy teljes tanévet ebben az iskolában. A kiválasztás pályázat útján történik.

Tanítási rendünk

A hét öt napján, hétfőtől péntekig tanítunk. A távolabbi lakóhelyről felvett diákoknak kollégiumi elhelyezést tudunk biztosítani: a fiúknak saját kollégiumunkban, a lányoknak a tőlünk 200 m-re lévő Orsolyita Kollégiumban, illetve az Apor Lánykollégiumban. A fiúkollégiumban kérésre biztosítjuk a hétvégi ellátást is.

További információk itt : 

Az információk változhatnak, érdeklődj a megadott elérhetőségeken!
Pontatlanságot találtál? Itt jelezheted nekünk!

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Minden gyereknek jár a mese

Minden gyereknek jár a mese

...a lét nagy kérdéseire sokszor találhatunk válaszokat gyógyító, segítő, terápiás mesékben is. A mese tehát nagyon fontos szerepet játszik az életünkben: adjuk meg a módját a gyerekkori mesélésnek és engedjük, hogy felnőttként is elkísérjen bennünket a varázsa, ameddig csak lehet. Pszichológus szakértő gyűjti csokorba gondolatait arról, hogy miért meséljünk, mikor milyen mesére lehet szüksége a gyerekeknek, oviskortól kamaszkorig egyaránt.
Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Hogyan neveljünk magabiztosabb gyerekeket? - 10 hasznos lépés

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat.
Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Kapcsoljunk ki: a feltöltődést elősegítő tippek kamaszokkal!

Itt a tavasz, vele együtt az egyre több időt is töltünk a szabadban.  Szülőként komoly kihívás, hogy a kamasz gyerkőcök is valóban élvezzék a kinti tartózkodást, és ne állandóan a mobiljukat akarják nyomogatni.
Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Aludj jól: tippek a pihentető alváshoz!

Az alvás kulcsfontosságú a test-lelki egészségünk szempontjából. Mégis sokan úgy vélik, hogy nincs szükségük túl sok alvásra.
Ugrás az oldal tetejére