Finommotorika alatt nemcsak a kéz apró mozgásait értjük, hanem az ahhoz köthető szem- és szájmozgásokat, a kéz és a láb mozgását, illetve mindezen folyamatok koordinációját – tehát egy komplex mozgatási folyamatot. Így már talán könnyebben érthető, hogy minden a nagymozgásoktól indul ki. Kis- és középső csoportos gyerekek számára éppen ezért nem is indokolt a feladatlapok vagy színezők fejlesztő célú használata. Sokkal többet segítenek a széles mozdulatokkal eljátszható mondókák, a hintázás, a fára mászás vagy éppen a toronyépítés otthon, a játszószőnyegen.
Ehhez segítségül hívhatjuk a Kerekítő mondókáskönyveket vagy például A pösze nyuszi című kötetet Balázs Ágnes Mesék örökmozgóknak sorozatából. Ha a kézfejek, ujjak mozgását finomítanánk, akkor se a ceruza vagy a filctoll legyen az első! Az egyszerű, hétköznapi tevékenységekre érdemes nagyobb figyelmet fordítani – az önálló öltözködés mozdulatai (cipzárak, tépőzárak, gombok, patentok használata), kézmosáskor a tömbszappan gömbölygetése, sütemény készítése tésztaformázással, tépkedés, gyűrögetés, kupaktekerés, apró tárgyak válogatása…
A játékos kézügyesség-fejlesztéshez ad remek ötleteket a Gyurma-kaland című könyv. Már a gyurma elkészítése is izgalmas feladat, nem beszélve a továbbiakról! A gyurma a színek, formák megnevezésében, rögzítésében is szerepet játszik, és fejleszti az arányérzéket is.
A cipőkötés módjának elsajátítása szintén nemcsak az önállóság miatt fontos, hanem a kézmozgások koordinációja miatt is. Az Ügyesen… Tudok cipőt kötni című könyv otthon összeállítható cipősablonja mindig kéznél lesz a gyakorláshoz.
A kéztő és az ujjpercek csontosodása 6-8 éves kor környékén zárul le, ekkorra a kéz izomzata, idegpályái is alkalmasabbá válnak a helyes ceruzafogásra. A csontrendszer fejlődésének jele egyébként a fogváltás is. Vannak gyerekek, akik kicsiként is egyfolytában rajzolnak, mások jó, ha nagycsoport végén kezdenek el saját kedvükre is ceruzával dolgozni. Ha helyette sokféle, a kézfejet, ujjakat mozgató tevékenységet végeznek, akkor ez nem nagy probléma.
Az iskola előtti évben lehet már szerepe a játékos foglalkoztatófüzeteknek.
A Padlástéri mesékben festéssel, vágással, ragasztással formálhatja a gyermek a saját meséskönyvét. A Tücsöktanoda című munkafüzet mesén és játékos feladatokon keresztül fejleszti az iskolához szükséges készségeket. A Csodatoll füzetek különlegessége, hogy a letörölhető lapoknak köszönhetően számtalanszor újra kitölthetőek lesznek. A szakemberek által összeállított feladatsorok célzottan támogatják a finommotoros készségek fejlődését, valamint a kognitív képességeket.
Forrás: Móra.hu
A Pécsimami VIP Klub tagjai állandó 35% kedvezménnyel vásárolhatják meg a Móra Könyvkiadó webáruházában megtalálható szinte minden kiadványt, egészen 2025 áprilisig!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges